De communicatiestrategie rond wat je vertellen wilt hangt voor een groot delen samen met je slagvaardigheid in communicatie. Daarbij gaat het om de toepassing van de juiste mix en zichtbaarheid. Communicatie wordt steeds visueler. Met het zichtbaar maken van jouw verhaal in de juiste mix en uitingsvormen levert het maximale effect op.
Relevante content
Er zijn verschillende soorten content. Het belangrijkste is dat je content relevant is. Zitten mensen hierop te wachten? Of is het vooral het verhaal dat je als persoon of als bedrijf voor het voetlicht wilt krijgen. Een sterk verhaal is een verhaal dat voor je doelgroep relevant is, doordat het hen interesseert of doordat je hen erover aan het denken zet.
Zichtbaarheid
Je wilt dat jouw relevante content opvalt. Dat doe je door deze op verschillende (social)mediakanalen zichtbaar te maken. Hier zijn heel veel verschillende manieren voor. Zo kun je gebruik maken van foto’s, gifjes, filmpjes, videoboodschappen, infographics, webinars en papers. Het kan allemaal. Elk verhaal heeft zijn eigen mix aan middelen en kanalen om in ‘the picture’ te komen. Dat is telkens een afweging, die weer afhangt van waar jouw doelgroep zich bevindt en wat je wilt vertellen.
Interactie
Uiteindelijk gaat het allemaal om de interactie. Is jouw content relevant en interessant genoeg om te delen of om op te reageren, dan heb je je doel bereikt. Hoe meer er gedeeld wordt hoe beter het is. De interactie zit in de reacties. Alert zijn en goed de reacties monitoren. Reageer jezelf? Dat hangt er helemaal vanaf. En mensen reageren ook weer op elkaar. Met interactie creëer je engagement en kom je erachter wie jouw fans zijn en mogelijk ambassadeurs van jou en je merk of bedrijf.