Het geheim van een sterk of misschien beter gezegd een goed verhaal is dat er een doordachte communicatiestrategie achter zit. Daar kun je heel ingewikkeld over doen, maar de vraag is of dat altijd nodig is. Als je weet wat je wilt bereiken, je doelgroep kent en de inzet van middelen op een rijtje hebt, dan gaat het er vooral om wat je verhaal is en waarom je dit wilt vertellen.
Communicatieframe
Allereerst is er een communicatieframe. Dit frame is een doorvertaling van het Strategische Communicatie Frame van Betteke van Ruler en Frank Körver. Vanuit dit frame wordt al vrij snel duidelijk waar het om gaat en wat daarvoor nodig is.
Het goede moment
Met een goede communicatiestrategie maak je verbinding met elkaar op het goede moment en via de juiste (social) mediakanalen. Een sterk verhaal is ook een verhaal dat op het juiste moment gebracht wordt. Het is een verhaal in samenhang of geplaatst in de juiste context. Dat maakt het geloofwaardig en zorgt er ook voor dat het jouw verhaal is.
Van A tot Z
Een goed verhaal staat of valt met de uitvoering. Pas als een idee wordt vertaald naar een goede communicatiestrategie is er een goede basis om ermee aan de slag te gaan. Na de inventarisatie van de wensen, doelen en het managen van de verwachtingen, komt het moment waarop wordt overgegaan tot de uitvoering van A tot Z.