De omzet in videoadvertenties verdriedubbelt elke drie jaar. De totale omzet in 2015 zal naar verwachting 13,8 miljard dollar zijn. In 2017 zal dat uitkomen om 19 miljard, zo valt te lezen op de online website van Emerce. En de toename gaat ten koste van de omzet in tv-reclames. Niet zo gek als je naar je eigen kijkgedrag kijkt en dat van je kinderen. Zoon van 14 zit misschien nog 10 procent van zijn tijd per week real-time tv te kijken. Bij dochter van 13 winnen de tv-series op prime-time het nog, maar ook die schakelt steeds vaker over naar make-up filmpjes op Youtube of een serie op Netflix. Om mij heen hoor ik namen van series, die niet op tv te zien zijn, blijken vriendinnen een hele serie op mij voor te liggen, want al te zien op videoland en kijk ik zelf steeds vaker filmpjes, die gepost worden op Facebook. Maar Facebook zegt mijn broer daar kijk je naar als je je verveelt. Dus als er niks op tv is. En omdat we zo verwend zijn, vinden we vaak dat er niks meer op tv is en zijn er dus steeds meer alternatieve kanalen, die je aan kunt zetten. Televisie blijft achter in de razendsnelle ontwikkeling van video-on-demand. Ik wist het wel als ik de baas van de publieke omroep was. Ik zou mijn kansen spreiden en zowel Facebook als Youtube inzetten door een exclusieve serie voor deze kanalen te maken. Snapshots van humoristische programma’s op Youtube zetten en bijzondere momenten in praatprogramma’s heel kort op alle mogelijke (social)mediakanalen weergeven. Nog even en we swipen op onze tv van RTL4 naar Netflix via Facebook naar Youtube. Net zoals mijn neefje van 1 nu al wil doen. Die snapt niet dat het tv-scherm niet net zo functioneert als dat van mijn tablet. The next generation is er klaar voor, nu nog de huidige generatie die aan de knoppen zit flexibel leren inspelen op de ontwikkelingen van de 21e eeuw.